Пераемнасць дашкольнай і першай ступені агульнай сярэдняй адукацыі

Аб прыёме ў 1 клас

У адпаведнасці з артыкулам 159 Кодэкса Рэспублікі Беларусь аб адукацыі ў 1 клас прымаюцца асобы, якім на 1 верасня адпаведнага навучальнага года спаўняецца шэсць і больш гадоў.
Па жаданні аднаго з законных прадстаўнікоў дзіцяці дапускаецца прыём у 1 клас асобы, якому шэсць гадоў споўніцца ў перыяд з 1 па 30 верасня адпаведнага года.

Прыём асобы ў першы клас ажыццяўляецца на падставе заявы законнага прадстаўніка пры прад'яўленні пасведчання аб нараджэнні дзіцяці (копія) і медыцынскай даведкі аб стане яго здароўя.

 

Як падрыхтаваць дзіця да школы? Парады бацькам

Падрыхтоўка да школы-сур'ёзная і цяжкая задача. Ад яе рашэння шмат у чым залежыць жаданне і гатоўнасць дзіцяці вучыцца яго адаптацыя ў школе і класе, псіхалагічны дабрабыт першакласніка. Менавіта таму  адказныя і любячыя бацькі задаюцца пытаннем: як стварыць неабходныя ўмовы для развіцця свайго дзіцяці і яго паспяховай падрыхтоўкі да навучання ў школе. У якасці адказу на яго прапануем некалькі карысных практычных рэкамендацый.

Вялікую ўвагу надавайце чытанню. Пачынаючы з нараджэння дзіцяці важна звяртаць увагу на яго маўленчае развіццё. Бацькам, перш за ўсё маці, трэба шмат гутарыць з дзіцем, выразна чытаць, а лепш дэкламаваць на памяць вершаваныя тэксты (пацешкі, песенькі і інш.) максімальна перадаючы эмоцыі, умела інтануючы, суправаджаў жывой мімікай, пры гэтым падтрымліваючы з дзіцем кантакт вачэй. У гэтым выпадку маляня не толькі будзе адчуваць сябе больш упэўнена, але і хутчэй асвоіць родную гаворка. А гэта ў будучыні спрыяльна адаб'ецца і на развіццё мыслення і іншых псіхічных функцый. Паступова спіс для праслухоўвання павінен папаўняцца больш аб'ёмнымі і складанымі творамі, з улікам сталення дзіцяці.реекомендации для бацькоў

Абавязкова абмяркоўвайце прачытаны з дзіцем твор. Вельмі распаўсюджанай памылкай бацькоў з'яўляецца ўпэўненасць у тым, што дастаткова рэгулярна чытаць дзіцяці народныя казкі і творы прызнаных майстроў мастацкага слова.

Па-першае, трэба прымаць пад увагу, што маляня яшчэ не валодае вялікім запасам уяўленняў і жыццёвым вопытам, таму многае з пачутага проста не разумее. Варта адразу, па ходзе чытання, даваць тлумачэнні, цікавіцца ў дзіцяці, як ён разумее значэнне таго ці іншага слова, прапаноўваць неабходныя тлумачэнні.

Па-другое, маляня можа зрабіць з пачытанага няправільны выснову, не зразумеўшы матываў учынкаў герояў, не здолеўшы ўсталяваць прычынна-выніковыя сувязі, няправільна ацаніўшы якасці асобы персанажаў. Таму неабходна абмяркоўваць з дзіцем герояў твора, падахвочваць падбіраць эпітэты, якія характарызуюць розных персанажаў, выказваць сваё стаўленне да іх з указаннем прычын размяшчэння або непрыязнасці, такім чынам паступова падводзіць дзіцяці да асноўнай думкі аўтара, маралі твора.

Старанна адбірайце мастацкія творы, прапанаваныя дзіцяці для праслухоўвання і чытання. Кнігі павінны адпавядаць узросту дзіцяці, яго інтарэсам, утрымліваць ідэі гуманістычнай накіраванасці, быць прыгожа аформленыя. Важна самому перачытаць твор, падумаць, ці ўсё будзе дзіцяці зразумела, чаму яно вучыць.

Самі чытайце мастацкую літаратуру, у тым ліку сучасныя творы беларускіх і замежных аўтараў для дзяцей, абмяркоўвайце ў сям'і літаратурныя навінкі. Асабістым прыкладам падахвочвайце дзіцяці да чытання, знаёмству з навакольным светам праз кнігі і зносіны.

Наведвайце з дзіцем бібліятэку, Навучыце самастойна выбіраць кнігі, карыстацца каталогам. Гэта стымулюе цікавасць да чытання, дае магчымасць набыць ўменні працы з інфармацыяй, класіфікацыі, структуравання.

Не бойцеся прызнацца, што чагосьці не ведаеце. Шукайце адказы на якія ўзнікаюць у дзіцяці пытанні разам, прывучайце яго самастойна здабываць веды. выкарыстоўваючы энцыклапедыі, слоўнікі, Інтэрнэт і інш.

Стымулюйце дапытлівасць дзіцяці, падахвочвайце яго задаваць пытанні, цікавіцца прычынамі таго, што адбываецца вакол і з ім самім. Важна, каб дзіця не баяўся пытацца, не адпавядаць чаканням навакольных, прызнацца, што яму нешта незразумела, адчуваў падтрымку з боку аднаго з бацькоў, гатоўнасць дапамагчы.

Не ўстанаўлівайце для дзіцяці межаў у набыцці ведаў. Часцяком бацькі абмяжоўваюць свайго дзіцяці, кажучы, што ён яшчэ малы, каб справіцца з чым-небудзь, яму яшчэ рана ведаць .занадта складана, гэта будуць потым вывучаць у школе і г.д. так ўзнік цікавасць, не атрымаўшы падмацавання, згасае, губляецца ініцыятыўнасць, жаданне эксперыментаваць, губляецца вера ў сябе і свае здольнасці.

Прывучайце дзіцяці планаваць сваю дзейнасць і самастойна аналізаваць ажыццяўленне асобных этапаў і атрыманых вынікаў. Гэта тычыцца рэжыму дня, чаргаванне працы і адпачынку, аб'ёму і тэрмінаў выконваемых заданняў. Неабходна абмяркоўваць з дзіцем яго планы на дзень, тыдзень, бліжэйшыя мэты і планы на будучыню, вызначаць прыярытэтныя і другарадныя задачы, звяртаць увагу на час, які ён затрачвае на якое-небудзь дзеянне, практыкаванне. Акрамя таго, варта заахвочваць яго аналізаваць ход і вынікі сваёй працы, пытацца, што здарылася, а што не, Чаму, адсочваць дынаміку выканання розных дзеянняў і заданняў. На аснове такога аналізу і самааналізу прывучаць дзіця ўносіць карэктывы ў свае далейшыя планы.

Павышайце агульны ўзровень дасведчанасці дзіцяці аб навакольнай рэчаіснасці. Напрыклад, аб жывёльным і раслінным свеце, тэхніцы і транспарце, прафесіях. Для гэтага можна выкарыстоўваць розныя відэаролікі, мультымедыйныя прэзентацыі. Цікавай формай сумеснай дзейнасці з дзіцем з'яўляецца складанне лэпбуков (тэматычных або інтэрактыўных самаробных папяровых тэчак-кніжак з канвертамі, акенцамі, рухомымі дэталямі, якія маляня сам напаўняе, перакладае, асэнсоўваючы, запамінаючы і замацоўваючы вывучанае ў гульні).

Прывучайце дзіця звяртаць увагу на агульны прынцып рашэння любой задачы. Важна нацэліць дзіцяці на разуменне сутнасці заданні, а не бяздумнае капіраванне па ўзоры, пазначыць Магчымасць выкарыстання мінулага вопыту. У гэтым выпадку змяненне ўмоў у новых задачах будуць выклікаць у яго не страх няўдачы, а жаданне праявіць свае творчыя здольнасці.

Надавайце ўвагу фізічнаму развіццю дзіцяці, яго агульнай фізічнай падрыхтоўцы. Дзіцяці неабходная рухальная актыўнасць, але правільна арганізаваная, з улікам стану здароўя, узроставых і індывідуальных магчымасцяў. Забяспечыць яе дапамогуць штодзённая зарадка(лепш сумесна з бацькамі),рухомыя гульні з аднагодкамі, з членамі сям'і),рэгулярныя прагулкі на свежым паветры, паходы (пешыя, веласіпедныя і інш.). Вялікае значэнне мае рэгулярнасць, сістэматычнасць заняткаў фізкультурай, сумесная дзейнасць з бацькамі, іх асабісты прыклад. Дзякуючы такім заняткам у дзіцяці фармуецца адказнае стаўленне да свайго здароўя, дакладнае ўяўленне аб сваім целе і фізічных магчымасцях, спосабах самаўдасканалення.

Развівайце творчыя і мастацка-эстэтычныя здольнасці дзіцяці. Разам наведвайце музеі, выставы, карцінныя галерэі, знаёмце з працамі вядомых мастакоў, прывіваць любоў да прыгожага, вучыце атрымліваць эстэтычнае асалоду ад судотыку з мастацтвам. Падахвочвайце дзіцяці да стварэння ўласных твораў на зададзеную тэму (з выкарыстаннем розных тэхнік малявання, аплікацыі, калажа, вітража, лепкі, вышывання, вязання, валяння і інш.). Падобная праца будзе садзейнічаць развіццю творчых здольнасцяў, а таксама дробнай маторыкі, ўспрымання, мыслення, ўяўлення, памяці, увагі.

Развівайце музычныя здольнасці дзіцяці. Разам Слухайце музычныя творы розных стыляў і жанраў, наведвайце канцэрты, дзяліцеся сваімі ўражаннямі, абмяркоўвайце. вучыце апісваць свае пачуцці, якія ўзнікаюць ва ўяўленні вобразы. Знаёмце са спосабамі адлюстравання адной і той жа тэмы з дапамогай розных інструментаў, аранжыровак, вучыце дзіцяці знаходзіць блізкі яму па гучанні варыянт, фармуйце музычны густ. Калі ў дзіцяці ёсць музычны слых і жаданне, падайце яму магчымасць заняцца вакалам ці навучыцца гуляць на музычным інструменце, паступіць у музычную школу. Пасля навучальнага года ў музычнай школе дзіцяці будзе лягчэй адаптавацца да навучання ў агульнаадукацыйнай школе.

Далучайце дзіця ў сумесную дзейнасць. Важна, каб ён адчуваў сябе часткай сям'і, сваю значнасць для вас, вучыўся супрацоўнічаць пры выкананні розных заданняў, імкнуўся дапамагчы, набыць карысныя ўменні і навыкі, разабрацца з вашай дапамогай у сутнасці таго, што адбываецца вакол з ім. Гэта тычыцца любой дзейнасці дзіцяці: гульнявой, камунікатыўнай, пазнавальнай, рухальнай, працоўнай і г. д. напрыклад, Сумесная ўборка, мыццё, рукадзелле, удзел у падрыхтоўцы ежы, сервіроўка стала, сыходзе за хатнімі жывёламі, заняткі фізкультурай і спортам і інш.

Жадаем поспехаў!

 

Падрыхтавана на аснове матэрыялаў навукова-метадычнага часопіса «Пралеска» (Гапановіч-Кайдалова, "Як падрыхтаваць дзіця да школы і развіць яго здольнасці"/Е.Гапановіч-Кайдалова.- М.: "Адукацыя i выхаванне", 2021.-№2.-10-13с.)

 

Дзіця на парозе школы

У старшай групе завяршаецца дашкольны ўзрост. Да канца дашкольнага ўзросту дзіця павінна валодаць высокім узроўнем пазнавальнага і асабістага развіцця, што дазваляе яму ў дльнейшем паспяхова вучыцца ў школе. Для выхавальнікаў і бацькоў трэба будзе вялікая праца ў падрыхтоўцы будучага першакласніка. Яны разам павінны прыкласці ўсе намаганні ў гэтай нялёгкай працы.
Мы ўжо ведаем, дзеці, якія ў сям'і атрымліваюць дастатковую ўвагу і любоў, а таксама разнастайныя ўражанні, з якімі бацькі сістэматычна займаюцца, у школе больш спакойныя, яны самастойней, кемлівей і добрасумленна ў выкананні школьных абавязкаў, чым дзеці, з якімі папярэдне мала займаліся.

Выключную ролю ў падрыхтоўцы дзяцей да школьнага навучання мае дзіцячы сад. Ён дае дзецям асновы ведаў і ўменняў у сферы сацыяльных уяўленняў і практыкі, паўнавартасна развівае псіхічныя працэсы, фармуе цікавасць да гульні, пасільнай працы і навучанню, спрыяе прывіццю навыкаў культуры паводзін.

Каб дзіця добра адаптаваўся да школы, мог паспяхова вучыцца, ён павінен мець пэўны ўзровень сталасці тых функцый, якія спецыялісты называюць школьназначнымі, пазнавальнымі. Перш за ўсё яны забяспечваюць яго здольнасць займацца паспяховай дзейнасцю, засяроджана і мэтанакіравана працаваць пад кіраўніцтвам педагога. Адзін з галоўных паказчыкаў такой гатоўнасці-арганізацыя дзейнасці.

Парушэнне арганізацыі дзейнасці і ўвагі – характэрная асаблівасць непасед.

У шэсць гадоў гэта выяўляецца, як:

ўспрымае слоўнае заданне, але прыступаючы да працы дапускае шмат памылак, часам выконвае толькі частка;
хутка адцягваецца і не можа засяроджана працаваць, не даводзіць працу да канца;
не ўмее працаваць па плане, дзейнічае метадам спроб і памылак;
здольны прыняць дапамогу дарослага, але сам, як правіла, не ўносіць выпраўлення па ходзе дзейнасці.
Плануючы працу па падрыхтоўцы да школы, дарослыя асаблівую ўвагу надаюць развіццю прамовы, памяці, маторных функцый, глядзельнага ўспрымання, і тых функцый, на аснове якіх фармуюцца базавыя навучальныя навыкі ( ліст, чытанне, рахунак).

Абавязкова трэба упарадкаваць рэжым дня. Дзіця павінна не толькі цвёрда ведаць, але і прывыкнуць да таго, што ў пэўны час ён ўстае, гуляе, есць, займаецца. У гэтым выпадку яму лягчэй арганізаваць сваю працу, выпрацаваць правільныя звычкі. Напэўна, варта нагадаць, што дзіця-дашкольнік вучыцца пастаянна. Таму нейкую частку неабходных уяўленняў, звестак, ведаў ён атрымлівае не сядаючы спецыяльна за стол.

І перш за ўсё гэта ставіцца да развіцця гаворкі. Шасцігадовы дзіця павінна ўмець вызначаць становішча прадметаў на плоскасці, ведаць словы абазначаюць месцазнаходжанне і правільна разумець іх значэнне: наперадзе, ззаду, справа, злева, зверху, над, за, Пад, перад. Яшчэ шасцігадовы дзіця павінна адрозніваць і правільна называць асноўныя геаметрычныя функцыі – круг, квадрат, трохвугольнік, прастакутнік. Параўноўваць і адрозніваць прадметы па велічыні-вялікі, маленькі.

Адзін з паказчыкаў маўленчага развіцця дзіцяці-фарміраванне фанематычнага слыху, г.зн. уменне пазнаваць і адрозніваць гукі на слых.

Навучанне ліста гэтак жа адна з найбольш істотных праблем пры падрыхтоўцы да школы. Каб падрыхтаваць руку дзіцяці да ліста трэба перш за ўсё развіваць яго здольнасць выконваць сложнокоординированные графічныя руху. Але спачатку неабходна навучыць яго правільна размяшчаць сшытак і трымаць ручку ( пры працы праварукага дзіцяці святло павінен падаць злева ў леварукага - справа). Вельмі эфектыўныя для падрыхтоўкі да ліста і чытання заданні на адрозненне (умець знаходзіць падабенства і адрозніваць форму, літары, фігуры, аб'екты) на класіфікацыю (вылучаць спецыфічныя прыкметы прадметаў), дзяленне цэлага на часткі і складанне цэлага з частак (складаць фігуры і літары з частак і да т.п.). Яны спрыяюць фарміраванню зрокава-прасторавага ўспрымання, увагі.

У 5-6 гадоў дзіця здольны адначасова параўноўваць, вылучаць прадметы, фігуры, адрозніваць нахіл, вертыкальныя і гарызантальныя лініі, іх вышыню, дакладна ўспрымаць і капіяваць ўзор фігуры, літары. Менавіта гэтыя здольнасці-аснова паспяховага навучання пісьму.

Вельмі важна развіваць-глядзельную памяць дзіцяці, неабходную пры навучанні пісьму, чытанню, рахунку. Акрамя навучальных навыкаў для паспяховага навучання ў школе неабходна, каб дзіця дасягнуў пэўнага ўзроўню асобаснага развіцця. Пад пэўным узроўнем разумеюць тры сферы жыццёвых адносін-з блізкімі дарослымі, з аднагодкамі, да самога сябе.

Парады бацькам: "Не спяшайцеся ў школу»

Зносіны з дзіцем не павінна становіцца на гвалтоўным выкліканні яму правілаў і забаронаў. Дзіця не можа адарвацца ад гульні-Гуляйце ва ўсё, што сустракаецца ў яго жыцці: «дзіцячы сад», «бальніца», «аўтобус», і хай ён у гульнях выступае станоўчым героем, кагосьці ратуюць або кімсьці кіруючым.

Давайце магчымасць дзіцяці мець зносіны з аднагодкамі, падахвочвайце яго да такога зносін, вучыце яго супрацоўнічаць, дараваць крыўды. Растлумачвайце наступствы яго памылак, падахвочвайце адольваць цяжкасці, дапамагаючы і радуючыся разам з ім яго перамогам. Поспех абуджае веру ў свае сілы!
Абавязкова ўсталюеце для дзіцяці пасільныя штодзённыя абавязкі, якія ён будзе дакладна ведаць. І абавязкова растлумачце, што рушыць услед за іх невыкананне!
Заахвочвайце любое імкненне дзіцяці да самастойнасці, прыняцця ўласных рашэнняў, адказнага стаўлення да справы. Калі гаворка ідзе пра хлопчыкаў – галоўную ролю ў гэтай працы павінен гуляць Бацька.
Будзьце па магчымасці спакойныя, старайцеся паменш крычаць на дзіця, пагражаць яму, высмейваць яго. Вы даможацеся зваротнага выніку-для яго важна выклікаць любую вашу рэакцыю, ён і далей будзе паводзіць сябе так, выклікаючы ў вас хоць гэтыя эмацыйныя формы ўвагі.
Калі вы своечасова заўважылі, што дзіця не гатовы да школы да шасці гадоў, не спяшаецеся.
Хай ён увойдзе ў клас у сем, але ўжо свядомым школьнікам. А пакуль на лёгкім матэрыяле ўцягваецца ў вучобу, імкнецца да дасягнення выніку.

І, калі ласка, дарагія бацькі, у патрабаваннях да дзіцяці будзьце аднадумныя адзін з адным, любой цаной ідзіце на ўзаемныя кампрамісы: разыходжанні ў патрабаваннях да дзіцяці, што прад'яўляюцца школай і сям'ёй або рознымі членамі сям'і, тут проста фатальна шкодныя!